Forum Nisko - forum dyskusyjne mieszkańców Strona Główna Nisko - forum dyskusyjne mieszkańców
Dyskusje mieszkańców o Nisku i powiecie


Jaki mozliwości prawo daje burmistrzowi, a jakie radnym...

 
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Nisko - forum dyskusyjne mieszkańców Strona Główna -> Samorząd
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
aniol
Administrator
Administrator



Dołączył: 16 Cze 2005
Posty: 4868
Przeczytał: 1 temat

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Nisko
Płeć: Mężczyzna

 PostWysłany: Nie 14:52, 08 Paź 2006    Temat postu: Jaki mozliwości prawo daje burmistrzowi, a jakie radnym... Back to top

Ponieważ bardzo często zdarza się nam, że zarzucamy rożne rzeczy różnym osobom, moze często niesłusznie. Mam propozycje, może jakiś administratywista by wyjaśnił jakie mozliwości daje w Polsce prawo administracyjne radnym, burmistzom itd... Kto ma władze uchwałodawczą, a kto władze wykonawczą, w jakim stopniu? Co mogą radni, a co burmistrz? Jakie sa między nimi relacje?

Jeśli ktos stopniowo mógłby wyjaśnić prostym językiem, to mysle że wielu forumowiczów było by wdzięcznych...
 
Zobacz profil autora
a. rek
Stały Bywalec
Stały Bywalec



Dołączył: 26 Sty 2006
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rudnik nad Sanem

 PostWysłany: Śro 8:57, 11 Paź 2006    Temat postu: Back to top

Założyć można, że burmistrz to władza wykonawcza, a rada gminy to władza ustawodawcza.
Można też powiedzieć, że burmistrz jest organem wykonującym uchwały rady gminy. I rada gminy rozlicza go z ich wykonywania. Ale nie jest tak do końca.
Rada debatuje, uchwala, ale samo przelanie uchwał na papier to - w zależności od praktyki stosowanej w gminach - często praca należąca do burmistrza. Ma urzędników, którzy dbają o to by uchwała napisana była w odpowiedniej formie, z zachowaniem przepisów prawa i odpowiednim językiem. Jeśli rada uchwali, że jeden pies może być trzymany w domu za darmo, a za drugiego należny jest podatek w wysokości 20 zł rocznie, to burmistrz musi tą uchwałę wykonać i podatek zebrać.
Burmistrz ma jednak zadania własne, z których nie rozlicza go rada gminy, i na które rada nie ma żadnego wpływu.
Burmistrz może mieć zadania zlecone przez wojewodę (czyli przez rząd) lub przez sejmik wojewódzki czy powiat. Tak sprawa wygląda ze szkołami. To burmistrz zatrudnia dyrektorów, nauczycieli, sprzątaczki, szefa zespołu ekonomiczno-administracyjnego szkół i przedszkoli i radzie nic do tego. Nie ma praktycznie rada żadnego wpływu na to ile dzieci jest w której klasie i kto ich uczy. Kto dowozi dzieci do gimnazjum, i gdzie uczą się np. języka hiszpańskiego to także wyłączne zadania burmistrza.
Jeśli burmistrz np. dostanie forsę od rządu na wały przeciwpowodziowe to za ich budowę będzie rozliczany tylko przez wojewodę itd...
Poza tym burmistrz może w razie potrzeby wydawać zarządzenia porządkowe, zwłaszcza w czasie jakichś klęsk żywiołowych itp.Jak będzie za dużo śniegu na chodnikach to burmistrz może wydać zarządzenie o obowiązku odśnieżania chodników przez mieszkańców (choć ten obowiązek wynika także z innych ustaw). W ramach każdorazowych wyborów burmistrz wydaje też sporo zarządzeń. To on desygnuje do poszczególnych komisji wyborczych urzędników (ktoś w komisji musi mieć pojęcie o tym jak się to robi) on zarządza np. losowanie pozostałych członków komisji wyborczych, podając termin takiego losowania do publicznej wiadomości itd...
 
Zobacz profil autora
oral_b
Złoty Forumowicz
Złoty Forumowicz



Dołączył: 20 Kwi 2006
Posty: 2168
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Nisko/Warszawa

 PostWysłany: Śro 9:18, 11 Paź 2006    Temat postu: Back to top

a. rek napisał:
Założyć można, że burmistrz to władza wykonawcza, a rada gminy to władza ustawodawcza.

Radę gminy okresliłbym raczej mianem władzy uchwałodawczej a nie ustawodawczej Smile
Niestety teraz czas mnie nagli, ale obiecuję, że postaram się wieczorem napisać kilka zdań w tym temacie.
 
Zobacz profil autora
oral_b
Złoty Forumowicz
Złoty Forumowicz



Dołączył: 20 Kwi 2006
Posty: 2168
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Nisko/Warszawa

 PostWysłany: Czw 10:00, 12 Paź 2006    Temat postu: Back to top

Zakres dzialania i zadania gminy
Do zakresu dzialania gminy naleza wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzezone ustawowo na rzecz innych podmiotow. Rozstrzyganie o powyzszych sprawach należy do gminy (chyba ze w ustawie jest inaczej).
Do zadan wlasnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb (przede wszystkim: art. 7). Ustawa okresla które z zadan sa obowiazkowe. Jeśli przekazuje się ustawowo dodatkowe zadania to trzeba zapewnic srodki (dochody wł. gminy, subwencje) na ich realizacje.
Gmina może być ustawowo zobowiazana do wyk. zadan adm rzadowej i przeprowadzenia wyborow i referendow. Zadnia adm rzadowej moga być wyk przez gmine na podstawie porozumienia z org ARz (analogicznie z zadaniami powiatu i wojewodztwa). Spory majatkowe zw z porozumieniami rozpatruje sad powszechny.
W celu wyk zadan gmina może tworzyc jednostki organizacyjne i/lub zawierac umowy z innymi podmiotami (np. organizacjami pozarzadowymi).
Zadania uzytecznosci publicznej – zadania okreslone w art. 7, których celem jest biezace i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb w drodze swiadczenia uslug powszechnie dostepnych.
Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzic dzial gosp wykraczajaca poza zadania uzyt publ tylko jeśli ustawa pozwala.
Wykonywanie zadan publ można realizowac poprzez wspolprace JST. Gminy, zwiazki miedzygminne, stowarzyszenia JST mogą sobie wzajemnie (lub innym) pomagac, także finansowo.

Wladze gminy
Mieszkancy podejmuja rozstrzygniecia poprzez wybory/referendum lub przez organy gminy.
Organami sa: RG, wojt (burmistrz, prezydent). Dzialalnosc organow gminy jest jawna (ograniczenia tylko ustawowe). Obywatele maja prawo wgladu do informacji, na sesje RG/komisji, dokumentow.
Uchwaly RG zapadaja zwykla wiekszoscia glosow w obecnosci przynajmniej polowy skladu, w glosowaniu jawnym (chyba ze ustawa mowi inaczej).
Organem stanowiacym i kontrolnym jest RG. RG nosi nazwe Rady Miejskiej jeśli siedziba w miescie. Kadencja RG – 4 lata. Ilosc radnych: 15 (gmina do 20 000 mieszkancow), 21 (50 000), 23 (100 000), 25 (200 000 oraz po 3 radnych na kazde nastepne 100 000 mieszk, nie wiecej jednak niż 45 radnych). Zadania wlasne RG: art. 18.
RG kontroluje: dzialalnosc wojta, gminnych JO oraz JP – w tym celu powoluje komisje rewizyjna. W sklad KR wchodza radni (przedst wszystkich klubow). KR opiniuje wyk budzetu i wystepuje z wn do RG w sprawie udzielenia (lub nie) absolutorium wojtowi. Wniosek podlega zaopiniowaniu przez RIO. KR wykonuje tez inne zadania kontrolne zlecone przez RG. RG wybiera przewodniczacego i v-ce (max 3) – bezwzgl. wiekszoscia, ½ ust skladu, glos tajne.
Zadania przewodniczacego: organizowanie pracy i prowadzenie obrad RG. Odwolanie przew lub v-ce – na wniosek co najmniej ¼ skladu RG (tryb jak przy powolywaniu). W przypadku rezygnacji przew lub v-ce RG podejmuje uchwale w sprawie jej przyjecia (ma na to miesiac) – jeśli nie podejmie, to po miesiacu rezygnacja i tak jest „przyjeta”.
RG obraduje na sesjach zwolywanych w miare potrzeby, ale nie rzadziej niż raz na kwartal. Pierwsza sesje nowej RG zwoluje przew ustepujacej RG w ciagu 7 dni po ogloszeniu wynikow wyb; prowadzi ja (do czasu wyboru nowego przew) najstarszy wiekiem radny. Na wn wojta lub co najmiej ¼ RG, przew jest zobowiazany zwolac sesje (ma na to 7 dni). Na wn wojta przew musi wprowadzic do obrad projekt uchwaly (musi wplynac przynjamniej 7 dni wczesniej).
RG może powolac stale lub dorazne komisje. Podlegaja one radzie, przedkladaja jej plan i skladaja sprawozdania. W posiedzeniach komisji mogą brac udzial radni niebedacy ich czlonkami.
Statut gminy okresla tryb pracy i wew org organow gminy. Podlega opublikowaniu w WojDzU.
Radny utrzymuje kontakty z mieszkancami, ale nie jest zobowiazany ich instrukcjami. Radni skladaja slubowanie, odmowa=zrzeczenie się mandatu.
(informacje o stosunku pracy radnego (art. 24a – 25) w innym opracowaniu)
Radny nie bierze udzialu w glosowaniu w RG/konisji jeśli dotyczy ono jego interesu prawnego.
Organem wykonawczym gminy jest wojt. Jego kadencja jest rowna kadencji RG. W miastach jest burmistrz, a w miastach powyzej 100 000 mieszk – prezdyent (chyba ze był przed 1990 to zostaje). Wojt powoluje swojego zastepce(ow) – max 4 (jeśli powyzej 200 000mieszk).
Funkcji wojta/zastepcy nie można laczyc z : ta sama funkcja w innej gminie, czlonkostwem w JST, funkcja w adm rzadowej, mandatem posla/senatora.
Uchwala w sprawie nieudzielenia wojtowi absolutorium = referendum w sprawie odwolania wojta. Przed podjeciem uchwaly RG zapoznaje z opinia komisji rew. Uchwale podejmuje się bezwzgledna wiekszoscia glosow. RG wysluchuje wyjsnien wojta i opinie RIO w sprawie przeprowadzenia referendum.
Można przeprowadzic referendum w sprawie odwolania z innego powodu niż nieudz. absolut. ale minimum ¼ RG. Jeśli wniosek nie przejdzie to najblizszy za min. 12 mies.
Jeśli wygasie mandat wojta (np. odwolanie) przed uplywem kadencji – wybory przedterminowe (nie przeprowadza się ich jeśli zostalo 6 miesiecy do zakonczenia kadencji). Odwolanie wojta = odwolanie zastepcow. PRM wyznacza osobe która pelni funkcje kiedy nie ma już starego wojta a jeszcze nie ma nowego.
Do zadan wojta należy: przygotowywanie projektow uchwal, okreslanie sposobu wykonywania uchwal, gospodarowanie mieniem komunalnym, wykonywanie budzetu, zatrudnianie i zwalnianie kier. gminnych JO. Wojt, w realizacji zadan gminy, podlega wylacznie RG. Wojt kieruje biezacymi sprawami gminy i reprezentuje ja na zewnatrz; opracowuje plan i oglasza/odwoluje alarm przeciwpowodziowy. Może zarzadzic ewakuacje.
Wojt wykonuje zadania przy pomocy urzedu gminy (jest jednoczesnie kierownikiem UG); może powierzyc niektóre zadania zastepcy lub sekretarzowi (wykonuja w jego imieniu).
RG okresla (statutem) organizacje i zakres dzialania jedn. pomocniczej. Statut może przewidywac powolanie jednostki nizszego rzedu w ramach JP. Statut JP okresla jej: nazwe i obszar, zasady i tryb wyborow organow, organizacje i zadania, zakres zadan przekazywanych przez gmine i sposób realizacji, zakres i formy kontroli i nadzoru.
W solectwie: zebranie wiejskie i soltys (wspomagany rada solecka).
W dzielnicy (osiedlu): rada, zarzad (z przewodniczacym). Zamiast rady może być ogolne zebranie mieszkancow.
Przewodniczacy org wyk JP może uczestniczyc w pracach RG bez prawa glosu (jest on też zawiadamiany o sesjach jak radny).
Decyzje w indywidualnych sprawach adm publ wydaje wojt (chyba ze ustawa stanowi inaczej) – mogą one być przekazane zastepcom lub innym pracownikom UG, ale sa wydawane w imieniu wojta. Od decyzji wydanych przez wojta (lub w jego imieniu) sluzy odwolnie do SKO (chyba ze przepis mowi inaczej).






ps. zaznaczam, że nie jest to moje opracowanie, tylko kolegi z uczelni, noo ale po prostu nic dodać, nić ująć Smile
 
Zobacz profil autora
a. rek
Stały Bywalec
Stały Bywalec



Dołączył: 26 Sty 2006
Posty: 68
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Rudnik nad Sanem

 PostWysłany: Czw 22:37, 12 Paź 2006    Temat postu: Back to top

No zgadzam się ze wszystkim, nic dodać, nic ująć, tylko że admin nie chciał po polsku, tylko po naszemu.
Może dałbyś radę to ludzkim językiem przekazać, nie prawniczym?
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
To forum jest zablokowane, nie możesz pisać dodawać ani zmieniać na nim czegokolwiek   Ten temat jest zablokowany bez możliwości zmiany postów lub pisania odpowiedzi    Forum Nisko - forum dyskusyjne mieszkańców Strona Główna -> Samorząd Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach