Forum Nisko - forum dyskusyjne mieszkańców Strona Główna Nisko - forum dyskusyjne mieszkańców
Dyskusje mieszkańców o Nisku i powiecie


CO TO JEST PLANOWANIE PRZESTRZENNE

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Nisko - forum dyskusyjne mieszkańców Strona Główna -> Inwestycje / Planowanie Przestrzenne
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
UGiM Planowanie Przestrz.
Nowicjusz
Nowicjusz



Dołączył: 14 Sty 2010
Posty: 9
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3

Płeć: Mężczyzna

 PostWysłany: Pią 13:02, 22 Sty 2010    Temat postu: CO TO JEST PLANOWANIE PRZESTRZENNE Back to top

PLANOWANIE PRZESTRZENNE – SCHEMAT IDEALNY

Planowanie przestrzenne jest działaniem zmierzającym do kształtowania przestrzeni pod kątem zadowolenia społeczeństwa. Działanie to polega na odpowiednim rozmieszczaniu poszczególnych funkcji na obszarze danej jednostki terytorialnej, w sposób umożliwiający prawidłowe funkcjonowanie człowieka oraz aktywności prowadzonych przez ludzi takich jak komunikacja, działalność gospodarcza, usługowa czy rekreacyjno-wypoczynkowa. Planowanie przestrzenne ogólnie zajmuje się dbaniem o ład przestrzenny.

Głównymi podmiotami biorącymi w nim udział są: gmina oraz osoby fizyczne, podrzędnymi są inne organy oraz instytucje.
Jedną z najważniejszych pozycji w dochodzie gmin, stanowi podatek od nieruchomości, który pozyskiwany jest w związku z posiadaniem gruntów oraz intensywności procesu budowlanego, co jest skutkiem pracy Referatu Planowania Przestrzennego i Budownictwa. Referat ten zajmuje się wydawaniem m.in. decyzji o warunkach zabudowy (DOWZ), decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego (DCP), opracowywaniem planów miejscowych (MPZP) i studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy (SUiKZP). Najważniejszym dokumentem naszego Referatu są miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego (9% pokrycia powierzchni gminy).
Pierwszym etapem planowania jest dokonanie analizy wniosków o opracowanie/zmianę plan miejscowego oraz dokonanie analizy własności terenu. Analiza własności terenu ma na celu wsparcie zasobu nieruchomości gminnych. Posiadanie gruntów przez gminy stanowi dla nich lokatę kapitału a także zapewnia im możliwość prowadzenia wymiany gruntów w przypadku zajścia takiej potrzeby.
Dokonanie powyższych etapów przyczynia się do przyspieszenia procesu przygotowania projektu planu miejscowego oraz pozwoli uzyskać dodatkowe korzyści w przyszłości. Minimalny okres czasu, jaki przeznaczyć należy na uchwalenia planu miejscowego wynosi ok. 7 miesięcy, jednakże termin ten wydłuża się proporcjonalnie do wielkości obszaru objętego planem, ze względu na potrzebę opracowania ekofizjografi oraz prognozy oddziaływania na środowisko, dodatkowym problemem na tym etapie jest także uzyskanie zgody na wyłączenie gruntów z produkcji rolnej/leśnej (od około 3 do 6 miesięcy). Nadmienić tu trzeba także, że w okresie opracowywania planu miejscowego następuje wstrzymanie procedury wydawania DOWZ (decyzji o warunkach zabudowy) i DCP (Decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego), jednakże na okres nie dłuższy niż rok od przystąpienia do sporządzenia tego planu. Opracowanie planu miejscowego to także znaczny wydatek dla budżetu gminy, w zależności od skali opracowania i rodzaju funkcji w nim zawartych, jednakże koszt ten w procesie konsumowania planu zwraca się kilkakrotnie.
Po uchwaleniu MPZP, wrasta wartość nieruchomości, co stanowi dochód dla gminy i osób fizycznych oraz co bardzo ważne następuje PRZEKSZTAŁCENIE DZIAŁEK Z ROLNYCH NA BUDOWLANE!.
Możliwym dochodem do uzyskania przez gminy jest tak zwana renta planistyczna. Gmina ma prawo do jej pobierania (lecz nie jest to obowiązek) przez 5 lat od daty wejścia w życie planu miejscowego, w przypadku zbycia nieruchomości objętych planem miejscowym przez osoby fizyczne. Wysokość renty planistycznej jest procentowo określana w MPZP i nie może być ona wyższa niż 30% wzrostu wartości nieruchomości. Istotą renty planistycznej jest zrekompensowanie gminom wydatków poniesionych przy uchwalaniu miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
Kolejnym dochodem dla gminy jest także sprzedaż nieruchomości gminnych, w tym także tych wykupionych i przekształconych z rolnych na budowlane.
Dochody uzyskane z w/w źródeł i nie tylko gmina może przekazać na rozwój infrastruktury, czyli budowę sieci (kanalizacja, wodociągi) oraz dróg. Dochody te mogą zostać również przekazane na opracowanie kolejnych planów miejscowych lub urządzenie przestrzeni publicznych i budowę obiektów użyteczności publicznej wyznaczonych w planie. Dzięki wykonaniu w/w urządzeń i obiektów po raz kolejny wzrasta wartość rynkowa nieruchomości, co daje możliwość gminie uzyskania kolejnego dochodu – opłaty adiacenkiej (w Polsce jak dotąd nie jest pobierana). Opłata adiacencka ustalana jest na podstawie decyzji Burmistrza miasta, jak również przez Radę Gminy w przypadku uchwał o scalaniu i podziale nieruchomości.
Przedstawiony powyżej opis ukazuje prawidłowe funkcjonowanie gospodarki przestrzennej w gminie. Nazwano to schematem krążenia gdyż wydatki poniesione w celu wykonania danych czynności zwracane są w postaci dochodów z różnych tytułów.

PLANOWANIE PRZESTRZENNE W GMINIE NISKO

Powyżej przedstawiono idealny proces planowania przestrzennego. Podobnie jak we wcześniejszym schemacie główny przychód Gminy Nisko stanowi podatek od nieruchomości. Środki uzyskane z podatku od nieruchomości gmina przeznacza na opracowywanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu (DOWZ) oraz decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego (DCP), które po ich skonsumowaniu tracą moc, w związku z czym przy każdym kolejnym zamierzeniu inwestycyjnym wymagane jest opracowanie kolejnej decyzji (plany miejscowe nie posiadają okresu swojej ważności).
Po wydaniu i uprawomocnieniu decyzji osoba fizyczna lub prawna uzyskuje możliwość rozpoczęcia inwestycji, w związku z czym przyczyniamy się do zwiększenia jej majętności po przez dopuszczenie na jej działce możliwości zabudowy (NIE ZMIENIAMY NATOMIAST GRUNTÓW ROLNYCH NA BUDOWLANE). Gmina nie uzyskuje żadnych innych korzyści materialnych z tytułu wydania takiej decyzji, natomiast nadal ciąży na niej obowiązek uzbrojenia terenu. Jako, że gmina nie pobiera opłaty z tytułu renty planistycznej, ani opłaty adiacenckiej a także sprzedaży nieruchomości gminnych przekształconych z rolnych na budowlane, koszty realizacji infrastruktury gmina musi ponieść z innych źródeł, co ogranicza możliwość prawidłowego rozwoju.
Schemat ten nazwano schematem respiratora gdyż daje on możliwość funkcjonowania planowaniu przestrzennemu w gminie, daje możliwość rozwoju, który jednak jest rozwojem krótkowzrocznym.
Problemem w tej polityce jest niepewność! - ciągle zmieniające się przepisy i interpretacje tych przepisów. Kolejnym problemem jest znaczna ilość stron w postępowaniu oraz możliwość odwoływania się od decyzji, co może spowolnić lub nawet wstrzymać wydaną przez Burmistrza decyzję, często z powodów osobistych waśni międzyludzkich, które nie powinny być wyznacznikiem planowania przestrzennego. Dla większości mieszkańców irytujące jest również „bombardowanie” ich częstą korespondencją (potencjalnie w trakcie wydawania decyzji do stron wysyłane jest ok 4 listów poleconych)
Proces wydawania decyzji, mimo iż jest krótszy od procesu opracowywania planu miejscowego, to jest to krótkowzroczne wrażenie. Po opracowaniu planu miejscowego możliwość działania ludzie posiadają prawie, że od razu, wystąpić muszą jedynie o wypis i wyrys z planu miejscowego. Na podstawie jednego planu możliwość inwestowania posiadają wszyscy mieszkańcy objęci tym planem i umożliwia on także wzniesienie budynków i budowli zgodnych z zawartych w nich przeznaczeniami terenu (które wynikają z wniosków do planu). Natomiast opracowanie decyzji zajmuje w najłagodniejszym przypadku, nie mniej niż 3 miesiące i przypomnieć należy, że sprawa ta jest indywidualna. W związku z czym opracowanie jednej decyzji dla jednego człowieka
i dla jednego zamierzenia inwestycyjnego zajmuje znacznie więcej czasu niż jest to w przypadku planu.
Zaletą decyzji jest natomiast ich elastyczność wobec terenu. Jeżeli petent złoży wniosek na jedną działkę w celu zabudowania jej budynkiem mieszkalnym jednorodzinnym i w sąsiedztwie znajdują się takie obiekty (i spełnione zostaną inne postulaty) to taka decyzja zostania wydana. Podobnie byłoby, jeżeli złożyłby wniosek na tą samą działkę w celu zabudowania jej budynkiem usługowym albo przemysłowym. Wzrasta przez to zaufanie społeczeństwa do władzy, która popiera inwestycje, natomiast na dłuższą metę może powodować powstanie chaosu w przestrzeni i przyczyniać się do wzrostu konfliktów, gdyż w okolicach budynków mieszkalnych powstać mogą uciążliwe zakłady przemysłowe lub usługowe, które niejednokrotnie pochłaniają miejsca parkingowe mieszkańców oraz przyczyniają się do utrudnień w ruchu kołowym.

Podsumowując w przypadku planu miejscowego, inwestor składa:

wniosek o wydanie wypisu wyrysy z MPZP (70zł) – 2 tygodnie odbiór wyrsu i wypisu – projektant – starosto powiatowe i decyzja o pozwoleniu na budowę – budowa – uzbrojenie terenu, itd.
Podsumowując w przypadku planu miejscowego, inwestor składa:
wniosek o wydanie DOWZ lub DCP (107zł) ok 3 miesięcy – uprawomocnienie decyzji (2 tyg.) - projektant - starosto powiatowe i decyzja o pozwoleniu na budowę – budowa.

Jak załatwić sprawę:
1) nisko.pl
2) e-URZĄD -> Jak załatwić sprawę?
3) Referat Planowania Przestrzennego i Budownictwa
oraz
1) nisko.pl
2) GOSPODARKA -> Gospodarka przestrzenna
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Nisko - forum dyskusyjne mieszkańców Strona Główna -> Inwestycje / Planowanie Przestrzenne Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach