Forum Nisko - forum dyskusyjne mieszkańców Strona Główna Nisko - forum dyskusyjne mieszkańców
Dyskusje mieszkańców o Nisku i powiecie


Budowa wiaduktu nad szerokim torem w Zarzeczu

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Nisko - forum dyskusyjne mieszkańców Strona Główna -> Inwestycje / Inwestycje drogowe
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
oral_b
Złoty Forumowicz
Złoty Forumowicz



Dołączył: 20 Kwi 2006
Posty: 2168
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Nisko/Warszawa

 PostWysłany: Nie 12:49, 07 Sie 2011    Temat postu: Budowa wiaduktu nad szerokim torem w Zarzeczu Back to top

SZTAFETA napisał:


Będzie wiadukt nad szerokim torem w Zarzeczu



W Zarzeczu k. Niska ruszyła budowa wiaduktu nad torem Linii Hutniczej Szerokotorowej. Równolegle prowadzona też będzie modernizacja mostu na Tanwi w Harasiukach. Ma to w przyszłości poprawić bezpieczeństwo na tej ruchliwej drodze wojewódzkiej.



Kierowców jeżdżących drogą wojewódzką w kierunku Biłgoraja, Zwierzyńca czy Szczebrzeszyna z pewnością ucieszy informacja, że po prawie 32 latach od wybudowania linii kolejowej szerokotorowej stanie wreszcie wiadukt w Zarzeczu. 1 lipca nastąpiło przekazanie placu budowy, a roboty ruszyły miesiąc później. Wykonawcą jest krakowska firma specjalizująca się w stawianiu mostów i innych obiektów drogowych.

Jedyny taki tor w Polsce

Pisząc o tej inwestycji, warto przypomnieć ciekawostkę związaną z kolejnictwem. Normalna szerokość linii kolejowych w Polsce, a także w większości innych krajów, wynosi 1435 mm. Tor kolejowy o tym rozstawie jako pierwszy zastosował angielski pionier kolejnictwa George Stephenson.

Natomiast prawdziwym ewenementem jest przebiegający przez nasz region „ruski tor", tak zwana Linia Hutnicza Szerokotorowa. Jedyna w Polsce trasa kolejowa o szerokości torów 1520 mm. Trasa ta powstała w latach 70., aby transportować rudę żelaza z ówczesnego ZSRR, a w drugą stronę węgiel i siarkę, bez konieczności przeładowywania tych surowców na granicy lub zmieniania kół w wagonach. Szeroki tor – choć o tym się nie mówiło – miał też znaczenie strategiczne, ponieważ w razie konfliktu zbrojnego ułatwiał przerzucenie na teren Polski dużej ilości wojsk radzieckich.

Linia ta ma ponad 394 kilometry, przebiega przez południowy wschód i południe naszego kraju, zaczyna się na granicy z Ukrainą niedaleko Hrubieszowa, a kończy w Zagłębiu Dąbrowskim. Obecnie zarządza nią kolejarska spółka PKP-LHS. Skrót LHS oznaczał początkowo Linię Hutniczo-Siarkową, ale od 2001 roku przemieniono nazwę na Linię Hutniczą Szerokotorową, uzasadniając, że teraz tą trasą już nie wozi się siarki.

Zbudują też nowy most

Drugą ważną informacją, z której ucieszą się nie tylko kierowcy, ale także zwykli mieszkańcy Gminy Harasiuki, jest to, że równolegle z budową wiaduktu na wspomnianej drodze wojewódzkiej, będzie też modernizacja mostu na Tanwi. To integralna część tej samej inwestycji. Wykonawstwem mostu zajmować się będzie również firma z Krakowa. Rozpoczęcie robót budowlanych nastąpiło 1 sierpnia br. - Całość, to znaczy wiadukt nad szerokim torem w Zarzeczu i most na Tanwi, kosztować będzie w sumie ponad 21 milionów złotych. Inwestycja jest współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego – wyjaśnia Ewa Sudoł-Sikora, rzecznik prasowy Zarządu Dróg Wojewódzkich w Rzeszowie. Wykonawca, krakowska firma Strabag sp. z o.o. zobowiązała się zrealizować obydwa zadania do 30 października 2013 roku.


link do artykułu: [link widoczny dla zalogowanych]


Nareszcie doczekamy się wiaduktu w tamtym miejscu - taki przejazd jaki ma miejsce obecnie nie należy do najbezpieczniejszych. Co prawda ruch chyba niewielki na tym torze, ale kilka wypadków miało tam miejsce i dlatego cieszy ta inwestycja. Podobny przejazd znajduje się w Tarnobrzegu i również tam budowany jest wiadukt nad torami, także widać, że wreszcie ktoś poszedł po rozum do głowy Smile
 
Zobacz profil autora
aniol
Administrator
Administrator



Dołączył: 16 Cze 2005
Posty: 4868
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Nisko
Płeć: Mężczyzna

 PostWysłany: Pon 16:14, 08 Sie 2011    Temat postu: Back to top

Z tą ruchliwością to trochę przesada, przecież ta droga nie istnieje na długości 3 km w Sierakowie przed harasiukami. Jeśli ten odcinek zostanie dobudowany oraz wybudowany będzie wiadukt nad torami faktycznie będzie to w końcu droga zasługująca na nazwę drogi wojewódzkiej.
 
Zobacz profil autora
Steeler
Forumowy Weteran
Forumowy Weteran



Dołączył: 10 Kwi 2007
Posty: 243
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/3
Skąd: Pełnokrwisty Niżanin

 PostWysłany: Pon 19:20, 08 Sie 2011    Temat postu: Back to top

Ten odcinek w Sierakowie, o którym mówisz już jest budowany bądź też niebawem zacznie powstawać.
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Nisko - forum dyskusyjne mieszkańców Strona Główna -> Inwestycje / Inwestycje drogowe Wszystkie czasy w strefie CET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach